kip content

3 manieren om een contentgat te vinden

De zoekindex van Google bevat vele miljarden webpagina’s. Dat is een overweldigend aantal en ik zie nogal eens twijfel bij beginnende bloggers: voegen mijn pagina’s daar wel iets aan toe? Hoe kan ik eruit springen?

Het antwoord op die vragen begint met een tegenvraag: wie wil je bereiken? Alle mensen op aarde met een internetverbinding? Dan wordt het misschien lastig. Maar als je goed zicht hebt op jouw doelgroep, dan ben je al een eind op weg. Als je voor jouw doelgroep, je tribe, dan ook nog content maakt die ze ergens anders niet zo makkelijk vinden, zogenaamde contentgaten, dan zit je gebakken. De vervolgvraag is een logische: hoe vind je die? Dat kan uit frustratie, bij toeval, of door ernaar te zoeken. Ik deel graag een paar voorbeelden uit de praktijk!

Frustratie-contentgat

Stijging bezoek na het vullen van een contentgat

Stijging bezoek na het vullen van een contentgat

Misschien ken je het wel: je zoekt informatie online en je kunt het niet vinden. Of niet in het Nederlands. Hoe groot is de kans dat jij de enige bent die naar die specifieke informatie zoekt? Als je op zo’n moment besluit om zelf dan maar te zorgen voor een passende blog (of een video, infographic of wat dan ook), dan vul je een contentgat, neem je jouw frustratie weg én help je degene die na jou zoekt naar het onderwerp. Ik zocht in 2011, toen de Wordfeud-rage net was gestart, naar een lijst tweeletterwoorden die goedgekeurd werden. Ik vond die lijst nergens en hield er toen maar zelf eentje bij. In de maanden die volgden vonden steeds meer Wordfeud-spelers de weg naar mijn blog; het bezoek verveelvoudigde. Ik vulde mijn site natuurlijk snel aan met nog meer Wordfeud-gerelateerde blogs. Nu was mijn blog altijd al een allegaartje, maar Wordfeud-spelers waren in die periode een tijdlang mijn voornaamste tribe.

Toevallig contentgat

Soms vul je een contentgat zonder dat je er erg in hebt. Ik kocht een slowcooker, maakte Boeuf Bourguignon en beschreef het maakproces op mijn blog. Ik merkte na een paar weken dat mijn blog bovengemiddeld vaak werd gevonden door mensen die zochten naar slowcookerrecepten voor Boeuf Bourguignon. Er bleken nog niet heel veel recepten beschikbaar in het Nederlands. Vanaf dat moment zorgde ik dat er een aparte categorie op mijn kookblog kwam voor slowcookerrecepten.

Op zoek naar een contentgat

Kip - contentgatJe kunt natuurlijk ook bewust op zoek gaan naar onderwerpen waarover nog niet veel content is verschenen. In de Verenigde Staten zocht Tractor Supply (een keten winkels met benodigdheden voor de boerderij) naar een manier om hun producten beter vindbaar te maken. Maar over de producten die ze verkopen stond al heel veel praktische informatie online. Ze zijn uiteindelijk een partnerschap aangegaan met iemand die bekend stond als the Chicken Whisperer (die dagelijks een online radioshow verzorgt over alles wat te maken heeft met het houden van kippen). Daarmee spraken ze een specifieke niche aan: de particuliere kippenhouder. Door die groep aan de winkel te binden, steeg de omzet van de kipgerelateerde producten aanzienlijk. Het contentgat was gevonden en gevuld.

Contentgaten zijn meestal tijdelijk

Het vinden en vullen van een contentgat levert (bij mij in elk geval) altijd een juichmomentje op. Maar het wereldwijde web dijt razendsnel uit en de kans dat er in korte tijd veel pagina’s bijkomen over hetzelfde onderwerp is aanzienlijk. Wil je blijvend profiteren van jouw vondst? Dan moet je zorgen dat je jouw blog regelmatig bijwerkt en uitbreidt met meer pagina’s over het onderwerp.

Heb jij al eens een contentgat gevonden en gevuld? Deel dan jouw succesverhaal in de reacties!