bloggen

Een antwoordblog schrijft zich vanzelf

Aan onze workshops doen allerlei mensen mee die ergens heel goed in zijn. Alleen durven ze dat niet volmondig te erkennen. En al helemaal niet van de daken te bazuinen. Laat staan zeggen dat ze expert zijn. Dat staat zo protserig en brallerig.

Bloggen helpt. Laat via de inhoud zien dat je ergens veel van weet. Dan vinden je lezers je al snel wél die expert en weten ze ‘waar jij van bent’. En het fantastische is: een echte antwoord-van-de-expert-blog schrijft zich in feite vanzelf.

Succesvol bloggen komt neer op 4 dingen:

  • laten zien dat je mens bent
  • erkennen dat je over bepaalde onderwerpen veel meer weet dan anderen, door jouw opleiding, werk- en levenservaring en interesses
  • durven tonen dat je die toegespitste kennis hebt
  • een probleem oplossen of waarde toevoegen (je kennis delen)

Dit kun je gieten in een ‘antwoord-van-de-expert-blog’.

Je geeft met zo’n antwoordblog als kenner, ervaringsdeskundige, expert een gericht antwoord op vragen die klanten of je doelgroep hebben over jouw kennisgebied.

Dag der Verbeelding pop up Summer School

Bijvoorbeeld:

  • De kok toont op welke vijf wijzen je een ei kunt bereiden.
  • De tuinman doet uit de doeken hoe en wanneer je tulpenbollen plant, rooit en opslaat.
  • De lifecoach weet te vertellen op welke wijze je mindful de werkweek in gaat.

Wat heb je nodig?

Om te weten welke antwoordblogs jij zelf zou kunnen schrijven zijn drie dingen nodig.

  1. Weten waar jij aardig wat van weet, veel meer dan een gemiddelde ander
  2. Weten wie je doelgroep is
  3. Weten welke vragen die doelgroep heeft

Aan welke onderwerpen heeft jouw doelgroep, jouw lezerspubliek behoefte? Welke problemen los je voor hen op? Welke vragen hebben ze? Welke tips hebben ze van jou nodig?

Ik hoor mensen dan heel hard nadenken. Hoe kom je daar achter?

Simpel!

Door te luisteren.

Oefening: zet de komende week je oren en ogen goed open. Met als doel: vragen noteren.

Welke vragen hebben mensen over jouw expertise, over jouw diensten of over een onderdeel van jouw vak?

Hoe verzamel je vragen?

Met het oor van de expert.

Leg dat oor op verschillende plaatsen te luisteren:

  • in een 1-op-1-gesprek met een bestaande klant
  • in een kennismakingsgesprek met een nieuwe klant
  • tijdens een netwerkbijeenkomst, symposium of beursbezoek
  • tijdens het kijken / luisteren naar een televisieprogramma of radioprogramma met een onderwerp dat raakt aan je expertise
  • tijdens het lezen van een artikel in een krant, tijdschrift, nieuwsbrief, Blendle
  • vragen die je leest op sociale media (zoek eens via specifieke hashtags) of op de Amerikaanse vragenwebsite Quora.com, of in de Facebook-groep ZZP-er Durf te Vragen
  • spits je oren in het rookhok, bij de bar, op het toilet, op een feestje, in de sportschool, of een wachtkamer
  • stel mensen eens de vraag: waar wil je dat ik een blog over schrijf?

Laat deze vragen je inspireren tot het geven van jouw antwoord in een blog.

Leer publiceren op internet

Voorbeelden uit de praktijk

Mooie voorbeelden zag ik bij deelnemers van de Blog Squad.

1.

Een ondernemer in de reisbranche, Marieke Hengelaar van The Local Package, leverde in eerste instantie een prima tekst op met wetenswaardigheden over een bepaalde bestemming.

Maar.

Dat was helemaal geen expertblog!

Het was een algemene en vrij saaie (sorry Marieke :-)) tekst die zo uit een reisbrochure kon komen. Ik zou bijna denken: is ze wel ooit in dat land geweest, of heeft ze wat brochures en Wikipedia overgetikt?

Toen ik haar vroeg écht antwoord te geven op de vragen die mensen over deze bestemming hebben, en/of met bijzondere ervaringstips te komen, kwam ze met een nieuwe tekst. En dat was een echt antwoord-van-de-expertblog. Met interessante insidertips over eten, reisplanning, afdingen en naar de wc gaan in dat land.

Kijk, daar heb je als reiziger wat aan. En je weet: Marieke weet waar ze het over heeft. Die is daar zelf geweest. Zij kan me vast nog meer vertellen. Zij weet waar ik moet zijn. Bij haar boek ik mijn reis!

2.

Een andere blog, van kampeerbusverhuurder Manilde Matthijsse van Tralaluna, is nog zo’n typerend voorbeeld.

Eerst kwam ze met een artikel waarin ik 19 redenen opgesomd kreeg waarom ik bij haar een busje moet huren. Leuke vorm. Maar dat is geen kennis delen. Dat is de voordelen van je dienst en product opsommen. Prima en handige info voor op je site, echter geen antwoord-van-de-expert-blog.

Dus klom Manilde opnieuw in de pen (o, zo streng zijn wij).

Zij krijgt van klanten vaak de vraag of je ook met kinderen in zo’n busje op vakantie kunt.

Manilde kwam daarom nu met een enthousiast stuk over hoe het is met zo’n vervoermiddel met je gezin op pad te gaan. En tijdens het lezen krijg je gelijk zin in een kampeervakantie. Vervolgens geeft ze aan de hand van 3 meest gestelde vragen over de aanwezigheid van gordels, sanitair en een kachel nog wat extra informatie. Echt antwoorden van een expert. Zij weet er alles van, dat merk je. Bij haar boek ik een bus!

Netwerk

Bloggen als een tierelier

Zo zag ik het ook bij de andere deelnemers. Goede antwoorden op echte klantvragen, die lezen als een tierelier. Die maken dat je je lezers voor je wint.

Want het mooie is: die echte antwoorden van al die echte experts, die lezen als een trein, omdat je ziet dat ze weten waar ze het over hebben. En dat schrijft zo lekker begeesterd weg. Vanzelf! Een goede expertblog kun je in één adem schrijven.

Oja:

Krijg jij ook wel van die vragen waar je je stiekem een beetje aan ergert? Van die vragen die je keer op keer hoort?

Nou, geef er eens en voor altijd antwoord op in een blog! En verwijs in het vervolg mensen daarnaar. Ha!